Menukaart voor AD

Tolken ( ngt/ schrijf/teletolken)
AD heeft kennis van Solo/FM apparatuur, ci’s, aansluitingen en snoertjes/ bluetooth
Logopedie
Pre- teching
Remidial teaching
Aanbieden van visuele leermiddelen.
Leeraanbod herhalen en navragen bij leerling of het is begrepen. Laten navertellen in eigen woorden/ gebaren.
Executieve functie*
Figuurlijk en abstract taalgebruik
Leerstrategieen
Leren plannen “ agenda beheer”
Lees strategieen.
Hoe maakt ik een;Werkstuk/ boekbespreking/ spreekbeurt
Observatie’s sh/dove leerling door 1 persoon op verschillende momenten/ op verschillende plekken, door het jaar heen. Dit om een beeld te krijgen hoe de leerling zich voelt/ gedraagt.

Aandacht voor de schoolidentiteit ( uitleg over gezicht en achtergrond van de school. Bv de spreuk/ sprookjes op de vrije school,  Christelijk school, de Bijbel en het gebed, Montessorischool, leer mij het zelf te doen, combinatie groepen, maria montessori, openbare scholen ..
Engels (Vreemde talen) Hoe pak je het aan en wat tolkt de tolk?
Mogelijkheden van alternatieve toets methode en andere normering.
Beschikbaarheid aangepaste citotoetsen, luistertoets wordt leestoets/ ondertiteling. Aangepaste tijd, inzet ngt tolk, aparte ruimte, dicte’s 1 op 1 afnemen
Cluster 2 cito alternatieven: cito.nl
Informatie over arrangementen: arrangementen.simea.nl
NGT vaardige begeleiding
Dove rolmodellen
NGT vaardige rolmodellen
NGT les voor de dove/ sh leerling Methode is beschikbaar
Mogelijkheid NGT lessen voor de medeleerlingen ( door ngt docent/student of door dove/ sh leerling zelf)
NGT lessen voor de leraren
NGT  themalessen voor de klas( bv seisoenen door AB-er)
Cluster 2 specifieke kenniscursussen voor de reguliere school

CIDS aandacht voor sh/ dove identiteit
Ngt spelletjes/ sociale vaardigheidsspellen
Wekelijks gesprekjes met AD-er of doofrolmodel
Doorzettingsvermogen
Vermoeidheid
Zelfvertrouwen en weerbaarheid/ assertiviteit
Gevoelens van jezelf en anderen
Sociale vaardigheden

Hoe ga je om met je tolk?
Tolk- schoolteam
Tolk schoolreisjes/ kamp/ vergoeding?

Sociale vaardigheid/ weerbaarheid:
Hoe maak je vriendinnen
Hoe onderhoudt je vriendschappen
Dramalessen/ FF luisteren/ methode/ spellen/ boeken/ speltherapie etc
Hoe ga je om met je doofheid en een horende klas?
Tips voor de klas om om te gaan met hun dove/ sh leerling
Aandacht voor ongestructureerde momenten zoals o.a. pauze en sportdag.
Buitenspelen. Groepsspelen ( bv. wat doe je als de spelregels halverwege een spel veranderen en je hebt het niet gehoord/ begrepen?)
Hoe vraag je om hulp en waarom is dat zo belangrijk
Maatje/ buddy klasgenoot

Fysieke plek in de klas: DE plaats van de leerling in de klas is belangrijk en moet weloverwogen gekozen te worden, zicht op het bord en kant van de ci, overzicht over de klas of juist niet, tegenlicht van het raam etc.
Akoustiek in de school, in de klas. Lawaai in de klas, werken op de gang of kijken naar aanpassen van de stoelpoten met bv tennisballen, tapijt op de vloer?
Eerste kennismaking met het schoolgebouw rustig 1 op 1 om alle plekken duidelijk te zien en uitgelegt te krijgen, bv wat doet de comcierge, de wc ketting, brand alarmoefening, niet fietsen op het schoolplein etc.

Wat kan de AD voor u betekenen?

Meedenken en meegaan en meepraten met de ouders van de leerling over de schoolkeuze en aanmelding en toelatingstraject, verwachtingen en basisschoolperiode.

Vragen beantwoorden en kennisoverdracht cluster 2 specifieke dingen aan juf/ team en directeur, leeerling en de ouders.
Monitoren van algemene ontwikkeling van de leerling cogintief en sociaal emotioneel, en signaleren van postieve en/ of negatieve ontwikkelingen en anticiperen hierop.

Adviseren en aandragen van begeleidingsmogelijkheden.

Leerling/ ouders en school attenderen op evenementen bv Sencity kids, waarbij de reguliere school/ leerlingen op een fijne manier kennis kunnen maken met andere zintuiglijke ervaringen/ gebarentaal. Gebaar van de dag op Facebook, leesvertelwedstrijd, films/ boeken/ theater etc.

AD- er kan voorlichting geven over doofheid/sh algemeen; Wat is doofheid, wat is NGT, wat is een ci, hoe kan ik roepen/ aaantikken/ wapperen met hand binnen gezichtsveld/ lamp aan uit knipperen/ flislamp/ trilmobiel etc.

Powerpoint presentatie maken samen met de leerling om de klas over doofheid s/h te informeren. AD-er kan model van een oor meenemen, handalfabet op ansichtkaarten om uit te delen aan de leerlingen, een dummy van een ci laten zien. Handenspelletjes doen, quiz maken, hoorspel bedenken/ spraakafzien spel op digibord, geluid uit…wie raadt het woord etc.

Ad-er moet kennis hebben van relevante, up to date literatuur/ onderzoeksresultaten.
Zij/ hij moet zelf ontworpen of aangepaste materialen cluster 2, delen met andere ab diensten, school en de ouders en de leerling.


Vraagbaak, en houdt de vinger aan de pols

AD- er moet over relevante up to date kennis beschikken van reguliere didactische leermiddelen en inovatie’s.

*Executieve functies zijn de functies in je brein die het mogelijk maken dat je rationele beslissingen neemt, impulsen beheerst en kunt focussen op wat belangrijk is. Hier onder vallen de volgende vaardigheden:
Respons-inhibitie: nadenken voordat je iets doet.
Werkgeheugen: informatie in je geheugen houden bij het uitvoeren van complexe taken.
Emotieregulatie: emoties reguleren om doelen te behalen of gedrag te controleren.
Volgehouden aandacht: aandachtig blijven, ondanks afleiding.
Taakinitiatie: op tijd en efficiënt aan een taak beginnen.
Planning/prioritering: een plan maken en beslissen wat belangrijk is.
Organisatie: informatie en materialen ordenen.
Timemanagement: tijd inschatten, verdelen en deadlines halen.
Doelgericht gedrag: doelen formuleren en realiseren zonder je te laten afschrikken.
Flexibiliteit: flexibel omgaan met veranderingen en tegenslag.
Metacognitie: een stapje terug doen om jezelf en de situatie te overzien en te evalueren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten